17/5/11

Φόβοι για νέα «φούσκα» στο χώρο της τεχνολογίας


Ολοι ήθελαν να αγοράσουν την υπηρεσία τηλεφωνίας μέσω Ιντερνετ, Skype. Τα δημοσιεύματα έκαναν λόγο για κόντρα μεταξύ Google και Facebook, όμως τελικά υπερίσχυσε η Microsoft με το αστρονομικό ποσό των 8,5 δισ. δολαρίων. Οι αναλυτές προειδοποιούν για νέες μέρες του... 1999.


Η εξαγορά της υπηρεσίας τηλεφωνίας μέσω Ιντερνετ Skype από τη Microsoft, έναντι του ποσού των 8,5 δισ. δολαρίων, ήταν αναμφίβολα η επιχειρηματική είδηση της εβδομάδας. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη εξαγορά στην ιστορία του αμερικανικού κολοσσού λογισμικού, από την οποία και οι δύο πλευρές αναμένουν σημαντικά οφέλη σε πολλαπλά επίπεδα. Παρά την ευφορία που προκάλεσε στη Wall Street η ανακοίνωση της συμφωνίας, δεν είναι λίγοι οι αναλυτές που διερωτώνται: προς τι η εξαγορά μιας εταιρείας με ασαφείς οικονομικές προοπτικές και ακόμη? σαφέστερους οικονομικούς περιορισμούς έναντι ενός τέτοιου αστρονομικού ποσού;

Αρκετοί από αυτούς κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, εκφράζοντας φόβους ότι οι «ακριβές» συμφωνίες στο χώρο της υψηλής τεχνολογίας, σε μία περίοδο «ισχνών αγελάδων» λόγω της οικονομικής κρίσης, ενέχει σημαντικούς κινδύνους για μία νέα διαδικτυακή «φούσκα», ανάλογη, αν όχι χειρότερη, αυτής του 1999.

Η αποτίμηση της Skype πριν από 18 μήνες από τη RedTech Advisors ανερχόταν σε 2,5 δισ. δολάρια, ενώ την προηγούμενη εβδομάδα όταν υπήρχε έντονη φημολογία ότι Facebook και Google ερίζουν για την εξαγορά της, οι πληροφορίες έκαναν λόγο για συμφωνία της τάξεως των 3 με 4 δισ. δολαρίων. Μπορεί η εταιρεία που έχει έδρα στο Λουξεμβούργο να αριθμεί περισσότερους από 170 εκατ. χρήστες παγκοσμίως, εκτιμάται, όμως, ότι λιγότεροι από το 10% είναι αυτοί που πληρώνουν για τις υπηρεσίες της.

Δίχως αμφιβολία, η Microsoft δεν θα προχωρούσε σε μια τέτοια επιχειρηματική κίνηση αν δεν ήταν βέβαιη για το τι θα της προσφέρει. Με απλά λόγια, η εταιρεία αναδιοργανώνεται για το επόμενο άλμα στη νέα ψηφιακή εποχή, προκειμένου να αντεπιτεθεί σε ανταγωνιστές όπως η Google, το Facebook και η Apple, που έχουν ροκανίσει επικίνδυνα το μερίδιό της στην αγορά.Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, ότι οι ραγδαίες ανακατατάξεις στην αγορά έχουν οδηγήσει σε μία νέα «κούρσα» εξαγορών στο χώρο των καινοτόμων εταιρειών και υπηρεσιών, που εύλογα φέρνει στο νου τη λεγόμενη «dot.com φούσκα» της προηγούμενης δεκαετίας.

Ομοιότητες και διαφορές
Ανάμεσα στο τότε και το τώρα υπάρχουν σημαντικές ομοιότητες αλλά και διαφορές. Σήμερα, τον πρώτο λόγο έχουν τα Επενδυτικά Κεφάλαια Επιχειρηματικών Συμμετοχών (venture capital), που μόνο στο πρώτο τετράμηνο του 2011 έχουν επενδύσει στην αγορά 5 δισ. δολάρια, σύμφωνα με την Thomson Reuters Deals Intelligence. Μπορεί το ποσό να απέχει μακράν από τις επενδύσεις ύψους 55 δισ. δολαρίων του 2000, ωστόσο το ενδιαφέρον επικεντρώνεται όπως και τότε σε μικρές ή άγνωστες εταιρείες και υπηρεσίες αμφιβόλου κερδοφορίας. Ο ανταγωνισμός στο χώρο της υψηλής τεχνολογίας αγγίζει τα όρια φρενίτιδας, καθώς άπαντες θέλουν να ανακαλύψουν «το επόμενο Facebook ή Twitter» και να προετοιμασθούν διαθέτοντας ολοκληρωμένες λύσεις και πλατφόρμες που θα εξασφαλίζουν το μεγαλύτερο δυνατό έλεγχο των χρηστών για κάθε μορφής online συναλλαγή. Σημαντική διαφορά σε σχέση με την προηγούμενη δεκαετία παρουσιάζει το γεγονός ότι το ενδιαφέρον δεν επικεντρώνεται πλέον στην αμερικανική αγορά.

Το μάθημα του 1999
Από τις 25 μεγαλύτερες διαδικτυακές συμφωνίες του 2010, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Quid, οι 15 πραγματοποιήθηκαν εκτός ΗΠΑ, ενώ οι 12 αφορούσαν την αχανή και αναξιοποίητη ακόμη αγορά της Κίνας. Οσο για τον παραδοσιακό δρόμο των χρηματιστηρίων, φαίνεται ότι το μάθημα του 1999 αλλά και η οικονομική κρίση λειτούργησαν αποτρεπτικά. Μέχρι στιγμής φέτος, αίτηση εισαγωγής στη Wall Street έχουν καταθέσει 16 εταιρείες του κλάδου, έναντι 52 το 1999. Μεγάλη ανησυχία προκαλεί και το γεγονός ότι ο πόλεμος μεταξύ τους γίνεται πιο «βρόμικος», όπως προκύπτει και από την αποκάλυψη ότι το Facebook είχε αναθέσει στην κορυφαία εταιρεία επικοινωνίας και δημοσίων σχέσεων Burston-Marsteller να αναλάβει τη? δυσφήμιση της Google. Το πλάνο περιελάμβανε ακόμη και τη δημοσίευση κατασκευασμένων ιστοριών ότι η Google παραβιάζει τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών της.

ΔIEΘNHΣ AMNHΣTIA
Eύσημα στα δίκτυα για τις... εξεγέρσεις

Eύσημα στο Facebook, το Twitter και άλλες δημοφιλείς υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης απέδωσε η Διεθνής Aμνηστία, αναγνωρίζοντας το σημαντικό ρόλο τους στις εξεγέρσεις των τελευταίων μηνών στον αραβικό κόσμο. Στην ετήσια «Kατάσταση των Aνθρωπίνων Δικαιωμάτων» η οργάνωση που φέτος συμπληρώνει πενήντα χρόνια δράσης επισημαίνει ωστόσο ότι το Iντερνετ μπορεί να αποτελέσει «δίκοπο μαχαίρι» για τις ελευθερίες των πολιτών όταν χρησιμοποιείται από καταπιεστικά καθεστώτα.

Οι «μεγάλοι» βγήκαν στην αγορά
Εντυπωσιακή αύξηση στην εξαγορά τεχνολογίας

Η εξαγορά της Skype από τη Microsoft είναι η μεγαλύτερη εξαγορά στο χώρο των ψηφιακών τεχνολογιών τα τελευταία χρόνια, αλλά δεν είναι η μόνη. Και το πιο ενδιαφέρον σημείο είναι την τελευταία διετία έχει αρχίσει να αυξάνεται έντονα η κινητικότητα στον κλάδο όσον αφορά τις εξαγορές και τις συγχωνεύσεις.

Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Ernst & Yοung, το α΄ τρίμηνο του 2011, ο αριθμός των συμφωνιών για εξαγορές ή συγχωνεύσεις αυξήθηκε κατά 26% σε σχέση με το α΄ τρίμηνο του 2010, φθάνοντας τις 794. Το πιο σημαντικό, όμως, είναι πως η αξία αυτού του είδους των συμφωνιών αυξήθηκε κατά 124% στα 27 δισ. δολάρια και στο ποσό αυτό δεν συμπεριλαμβάνονται τα 8,5 δισ. δολάρια που θα δώσει η Microsoft στους μετόχους της Skype.Οι περισσότερες από τις μεγάλες συμφωνίες δεν είναι γνωστές στο ευρύ κοινό και ορισμένες εξ αυτών προκάλεσαν εντύπωση και στους αναλυτές. Για παράδειγμα, η Western Digital έδωσε 4,3 δισ. δολάρια τον περασμένο Μάρτιο για να αποκτήσει τον τομέα σκληρών δίσκων της Hitachi και να διασφαλίσει την πρώτη θέση στη συγκεκριμένη αγορά.

Μεγάλες συμφωνίες
Η Intel, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής επεξεργαστών, συμφώνησε τον περασμένο Αύγουστο να καταβάλλει 7,7 δισ. δολάρια για την απόκτηση της εταιρείας εφαρμογών ασφαλείας McAfee. Η Google το φθινόπωρο του 2009 έδωσε 750 εκατ. δολάρια για την AdMob που δραστηριοποιείται στο χώρο του mobile marketing. Και πριν από μερικούς μήνες η Dell έδωσε -μετά από σκληρή μάχη με την HP- 2 δισ. δολάρια για να αποκτήσει την 3PAR, μία άγνωστη εταιρεία στο χώρο της αποθήκευσης δεδομένων, που τα τελευταία 3 χρόνια παρουσιάζει ζημίες.

Ο κοινός παρανομαστής όλων των εξαγορών είναι η προσπάθεια για καλύτερη τοποθέτηση στην επόμενη γενιά υπηρεσιών μέσω Διαδικτύου. Η Microsoft σκοπεύει να ενσωματώσει το Skype στο Xbox και στα smartphones που βασίζονται στην πλατφόρμα της. Η Intel ήθελε τη McAfee επειδή γνωρίζει ότι η ασφάλεια είναι κλειδί για την επιτυχία στο cloud computing, την επόμενη γενιά πληροφορικής όπου τα δεδομένα αποθηκεύονται στο Διαδίκτυο. Και επειδή οι εταιρείες που προσφέρουν υπηρεσίες στο Internet χρειάζονται να αποθηκεύσουν κάπου τα δεδομένα που τους εμπιστεύονται οι χρήστες, είναι προφανές πως οι εταιρείες που πωλούν συστήματα αποθήκευσης να προσελκύουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον.

Προσωπικά δεδομένα
Τα νομικά προβλήματα του cloud

Μπορεί το cloud compu­ting να παρουσιάζει ουσιαστικά (ή εικαζόμενα) οφέλη για τις επιχειρήσεις, όμως οι σχετικές εφαρμογές δεν είναι απαλλαγμένες από νομικά προβλήματα που μπορεί να αποδειχθούν σημαντικά ή και απαγορευτικά για τη χρήση τους. Ίσως το σημαντικότερο από αυτά αφορά την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Όπως είναι γνωστό, εντός της Ε.Ε. ισχύουν κανόνες για την επεξεργασία δεδομένων που απαγορεύουν την εξαγωγή τους σε τρίτες χώρες, εφόσον αυτές δεν προσφέρουν «ικανοποιητικό» επίπεδο προστασίας.

Επειδή μόνο έξι χώρες μέχρι σήμερα έχουν επισήμως πιστοποιηθεί ότι παρέχουν τέτοια προστασία, ενώ για τις ΗΠΑ ισχύουν εντελώς ειδικοί κανόνες, μόνο σε αυτές μπορεί νομίμως να βρίσκονται servers που επεξεργάζονται δεδομένα πολιτών.

Επομένως, εφαρμογές τύπου cloud, όπου οι server farms ούτε και ο ίδιος ο πάροχος δεν γνωρίζει καλά καλά πού ακριβώς βρίσκονται, δύσκολα συμβιβάζονται με αυτή τη βασική αρχή του δικαίου προστασίας δεδομένων. Άλλα προβλήματα στον ίδιο τομέα δικαίου μπορεί να αφορούν την ασφάλεια των δεδομένων, τις συνέπειες από τυχόν απώλειά τους κ.ο.κ.

Τέλος, σημειώνεται ότι, σε κάθε περίπτωση, αυτή είναι μόνο μία από τις πολλές παραμέτρους που οφείλουν να έχουν υπόψη τους όσες επιχειρήσεις αποφασίσουν να μετακινηθούν στο «cloud» -άλλα ζητήματα μπορεί να αφορούν τις διεθνείς αντιδικίες, τις ικανοποιητικές ή μη ταχύτητες του ελληνικού δικτύου κ.ά.
Πηγή: Ημερησία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου